torstai 18. syyskuuta 2025

Ruskaretki Russelille

 Jo matka maalla päättyvälle Russelin jäätikölle 
tarjosi ylä- ja alamäkiä,
kosteikkoja, aakeaa tundraa, maaruskaa, 
hätäraketteja (ei meidän) vesiputouksia
ja lopulta jopa 70 m korkuisen jäärintaman! 
Sen avautuminen silmien edessä 
(turvallisesti syvän solan toiselta puolelta) 
veti hiljaiseksi! 
Korkeuseroja on mahdoton vangita kuviin…
  mutta❤️ ne 🤍tallentui!

Tässä yksi harvoista Grönlannin metsistä! 
”Metsänomistus” ei ole todellakaan kannattavaa näillä leveysasteilla, jälleen: ”gajanna”
ehkä kasvaa, ehkä ei!
Sen sijaan maaruskaa on kauneimmillaan

Tämän hätäraketin lähettäjä 
ja syy jäi arvoitukseksi! 
Vaikuttava ja vähän pelottavakin näky
- tuntui tronen lailla tulevan suoraan kohti! 
Sääolot tällä armottomalla mantereella on 
yllättäneet tällä mantereella
harjoitelleet, tutkineet, seikkailleet,
kuin sen asukkaatkin ikävällä tavalla!
Toivottavasti ”tämä seikkailija” 
on selvinnyt jo kotiin! 
Käyttänyt nimittäin samaa ”tutkimusvälinettä” 
kuin mitkä meitä odottivat 
jo majapaikan rappujen alla!

Palataanpa vielä ruskaretkelle Russeliin!
Meille sääolosuhteet tarjosi parastaan, 
maasto monipuolisuuttaan
ja maisemat mahtavuuttaan! 




Jäätiköltä vesiputousten kautta 
upeaa auringonlaskua ihaillen  majoitukseen 
keräämään voimia seuraavan päivän 🚴🏼‍♂️🚴‍♀️seikkailuihin!



tiistai 16. syyskuuta 2025

Kylmän karua kauneutta

Henkeäsalpaavan kaunista jo ilmasta käsin

Karun kaunista kasvittomuutta, 
jossa vain 
sinnikkäimmät-sitkeimmät
puskevat itseään läpi routaisen maan
 tuulen tuiverrettavaksi! 
Sinnikkyyttä, sitkeyttä vaadittiin vähän seikkailijoiltakin! 
Grönlannin kielen ensimmäinen 
(ja kuulemma eniten käytetty) 
sana gajanna = ”ehkä” tuli tutuksi! 
Ehkä lennetään, ehkä ei…
No-tähän mennessä Greenland Airin peruutetut lennot ovat upgreidanneet pikkuseikkailuamme 
tosi mukavaan suuntaan-pari yötä pidemmäksi!

Köpikseenkin aikaa tivolin & iltatunnelman 
verran ja lisäyöt  
 mahdollistanee  🚴‍♀️🚴🏼‍♂️ alle ainakin kerran, 
ellei kahdesti täälläkin! 

Ei todellakaan haittaa! 
Tilaan jatkossakin huonoilla (=pitkillä vaihtoväleillä olevia yölentoja), 
jos niiden kanssa käy tällainen säkä, 
eikun ”gajanna”💙
Kyllä näitä auringonlaskuja katselee mielellään useamman!
Hyvää yötä Kangerlussuag
- huomenna kohden Russelin jäätikköä
 6h patikka-ehkä!

keskiviikko 10. syyskuuta 2025

Kyllä olin reipas😱

Reippaudestani on todistusaineistona kuvatkin eilis aamulta.
Harvoin sitä ennättää työaamuna käydä poimimassa marjoja!

Mutta MINÄ olin niin reipas... että ennätin!!

ja vielä varsin laajalta alueelta...
Ei ollut mikään yksi mätäs, vaan....
LAAJALLE levinnyt
- oikeastaan koko tilan haltuunsa ottanut sato!


Ja niin ahne olin,
etten jäätänyt seuraavalle poimijalle yhden yhtä!!

Muistot vain saumoihin mustikkasadosta!

Edellisviikolla leijaili rakuunat pisin lattiaa... 
Ensi viikkoa en uskalla edes ajatella
- joten pakkaan rinkan ja häivyn...

tiistai 9. syyskuuta 2025

Loppuvuodesta Baby boxataan


Vaippakakkuja olen Baby showereille "leiponut"
mutta en yhden yhtäkään korttia koskaan.

Kutkuttavan kivaa,
ja jännittävääkin, kun aihe oli halloween/goottiteemalla.
Ja isommat sisarukset toivottiin
masuasukin lisäksi mukaan, hih...

Liitän kortin mukaan myös lempihaasteeseeni
TryItOnTuesday_It's-all-about-children

Vaikka onkin "seisova" korttimalli
- niin taittuu kätevästi kuoressakin lähetettäväksi. 

Tuotto tästä kortista ohjautuu

Tatzigistanilaisten tyttöjen koulutuksen, 
vaikka aiheeltaan tämä sopisi jo niin mainiosti
seuraavaan hankkeeseen, 
johon juuri lupauduimme mukaan tilaamalla 100 laatikkoa Kapuan lakua!

Kun viimeiset 3-vuotta on poljettu tyttöjä kouluun, niin
marraskuussa alamme "Polkea Ugandalaisia äitejä synnyttämään"

Matalan tulotason maissa synnytys
on yhä naisen elämän yksi vaarallisimmista tapahtumista. 
https://kapua.fi/babybox/ 
(pilotti muutama vuosi sitten 80 pakkausta
- nyt tavoitteena ainakin 200)

Lapsi- ja lapsivuodekuolleisuuden luvut jäävät todella paljon keskiarvosta.

"Äitiyspakkauksilla" houkutellaan äitejä
synnyttämään terveysasemille.
Elokuussa 2023 siivoamassa Malawilaista terveysasemaa

Marraskuussa siis niin-niin tuoreita Kouvolan lakuja
upeissa "Baby Box" laatikoissa.

Vinkkinä niin Hyvää tekevä joulutervehdys!

Lakulähetyksen mukaan mahtuu helposti myös kortti/parikin
jos haluat yllättää/ilahduttaa jonkun sinulle tärkeän ihmisen
personoidulla kortilla, jota et todellakaan muualta löydä!!


Lauantainen kuutamo oli taianomainen
- sunnuntainen kuunpimennys sen sijaan ei meillä näkynyt!

Valvoitko sinä kuun takia viikonloppuna?

maanantai 8. syyskuuta 2025

Höylä käteen...


Juustohöylä käteen ja muhkeat kesäkurpitsat siivuiksi.
Työkaveri toi nämä kaksi muhkeutta
ihan "tätä" reseptiä varten mulle!
Kun edellisen kerran menin sen kassillisen
liian innokkaana pistämään "rahoiksi",
heh heh... siis leikkaamaan kolikoiksi!


Tällä kertaa goudaa raastoin alle ja latelin pitkät siivut juuston päälle

Suihkin päälle oliiviöljyä ja reilusti rakuunaa.
Uuniin n. 180 astetta ja olikohan vartin, ehkä 20min.
Huomaat, kun reunat saa väriä ja rapeutta.

Sit ylösalaisin... juustopinnan päälle täytteet.
Tai minä tykkään tehdä kääntötempun kahdesta syystä:
ensinnäkin kesäkurpitsasiivut jäävät kauniisti näkyviin.

Johon - työkaverit heti kysymään,

että miksi en paista suoraan niin, että juusto on päällä???
Voisi toki paistaa niinkin
- mut sit kesäkurpitsan neste jää pellille...
juusto ei osaa "imeä sitä ylöspäin"
Kun juustoraaste on alla, niin neste katoaa...


Tommottista yrttituorejuustoa sattui olemaan kaapissa...
sitä alle, sit kylmäsavulohta ja rucolaa päälle ja eikun rullaamaan. 

Ihan törkeän hyvää....
Täytteeksi käy ihan mikä vaan... mistä tykkäät!
Viikonlopun aikana muutama työkaveri
ja facesta "reseptin" huomannut ystävä on tehnyt
jo kasvisversiona, broiskusta, tonnikalasta, kanttarelleista, riisistä...
mistä sinä tekisit, jos tekisit???


Karitsan luomujauheliha tarttui ilta-alesta -60% mukaan.
Ja kun kurpitsaa riitti vielä yhteen peltiin - niin päätin kokeilla
"lämmintä versiota"
Karitsaa jatkoin tuttuun tapaan taas pavuilla - kidneyt tällä kertaa. 
Koska käärin sisään raa-an täytteen, niin paistoin
kurpitsarullaa vain just sen verran, (n.10min)
et se pysyi kasassa ja onnistuin kääntää ylösalaisin toisen pellin avulla.
Jauheliha-papumössö ja samaista yrttituorejuustoa sisään
- rullaus ja takas uuniin 180 astetta toinen vartti.
Erinomaista tämäkin - mutta kyllä jatkossa suosin kylmiä täytteitä....
Kauriin maku tuli paremmin esille ihan pihveinä... maistui paremmin 

ja pihveissä on muuten kickhernejauhoa, 
jonka opin Seljalta - iso kiitos!!

Makoisaa syyskuista viikkoa!

perjantai 5. syyskuuta 2025

Varaslähtö syksyyn

S-Y-K-S-Y
Odotatko siltä jotain?
Minä taidan eniten odottaa
luonnon "puhkeamista kukkaan"
- vaikka ei tuo sanonta nyt kyllä syksyyn sovi - vai sopiiko?

Ilman vertauskuvia vastaten:
Odotan eniten ihan kaiken värisiä puiden lehtiä
- lehtimetsien taidetta!
Siinä on vain sitä jotain!!

Ja kun luonto ei vielä ole ihan innostunut, 
niin minä malttamattomana aloitin jo...
🍁🍂🍁🍂
Voisin stanssailla, maalailla, värjäillä sävytellä, leimalla
 näitä lehtiä koko pinon - terapeuttista!!

Samalla syntyi ihana muisto fillaroinnista Pakistanissa.
Startattiin matkaan ennen auringonnousua, viiden jälkeen!
Sen verran jyrkkää (taluttamista)
oli jo alkupätkä kaupungista Margalla Hillsseille; 
ettei kovinkaan ylhäällä oltu, kun aurinko sitten 06.15 paljasti itsensä!!

Näitä seikkailuja elää myös niin mielellään uudelleen
- paperia ja valokuvia silputen. 

Samalla osallistun tällä leiskalla sekä 
Piia Paperin Inspaamo 09 haasteeseen, että
Skräppääjien syyskuun "Värejä ja numeroita" haasteeseen 

keskiviikko 3. syyskuuta 2025

Uppopaistoa

Uppopaistoa - friteerausta - harrastatko?
Meillä ei muuta kuin munkkeja.
Tai kyllä - kerran kokeilin tippaleipiä
- olivat ehkä enemmän "tippakasoja"!

Näihin ihanuuksiin - tiikerirapuihin
olen saanut tyttären anoppilassa
oikein kädestä pitäen oppia.
Kattokaas miten siististi selkäranka on auki, 
eikä yhtään peräsuolen pätkääkään näy!
Kova homma muuten!

Ja kun opissa oltu, niin vävy toi seuraavalla kerralla 
jättipussin rapuja tullessaan!
Pakkohan se oli ryhtyä kokeilemaan omin nokkineen
- että onnistuisiko!!
Ja itteni tuntien tietty kokeilemaan onnistuisiko jotenkin ilman viljaa!

A) ilman mitään frittisoosia  - kuivahti sitkeän mauttomaksi -> ei hyvä!
B) Koskenlaskijadippi - hyvää, mutta karkasi paistossa -> ei hyvä! 
C) Koskenlaskija ja pankojauhot -> jatkoon...

Viimeksi mainittu, vaikka gluteenitonta onkin - niin arvelutti!! 
3½-vuoteen en ole syönyt missään muodossa mitään viljoja!
CRPS on pysynyt siedettävän kivun rajoissa
 ja synoviaalin kasvu on hidastunut.
Silti yksikään lääkäri ei usko ravinnon vaikutukseen...
vaikka meitä on täällä Turun seudulla kaksi muijaa
joilla se on auttanut! 

Kolmas kerta toden sanoi, eli vaihtoehto
C) Koskenlaskija ja pankojauhot

Upotus ensin löysään Koskenlaskijaan ja päälle
niin niukasti kuin mahdollista gluteenittomia pankojauhoja.
Pitämään juuston paikoillaan ja
tuomaan hieman rapeutta!
Ihan mielettömän hyviä....
Nuoriso oli jopa sitä mieltä,
että parempia kuin missään ravintolassa!


"Soossia" jäi sen verran reilusti ja öljykin teki mieli "paistaa loppuun".
Joten seuraavana päivänä kukkakaalia rapujen jatkoksi.
Ihan mielettömän hyviä nekin!

Kun vain keksisi pankojauhoille
jonkun jauhottoman vaihtoehdon
 - vinkkaa ideoita....
Pelle Peloton kokeilee mielellään!

tiistai 2. syyskuuta 2025

Repolaisen Skräppihaaste 09/2025

Se on täällä taas,
Repolaisen SKRÄPPIHAASTE
useamman vuoden tätä vedin facen Skräppääjät ryhmässä...
tauko tuli pakottavasta syystä!

Mutta hyvää formaattia on helppo jatkaa!
Linkki  johtaa siis facen ryhmään, mutta sitä varten sinun ei tarvitse Facebookiin liittyä,
vaan voit räpeltää muistojasi ja huhuilla tänne blogiinikin, että haluat mukaan.
Kunhan annat vain luvan julkaista työsi, niin olet mukana kuukausipalkinnon arvonnassa
- johon askarteluliikkeitämme on innolla lähtenyt mukaan.

Ensimmäisen, eli syyskuun haasteen palkinnon sponsoroi 
Anun Putiikit

Jos klikkasit putiikkia, niin näitkin jo palkinnon
- upean skräppipaperialbumin, joka voi olla sinun...

Toivottavasti innostut...
3.10. arvontakone saa arpoa voittajan
ja jälkikasvuni pienemmästä päästä palkitsee vielä 3. mielestään parasta työtä kunniamaininnalla!!
Luvassa siis myös mainetta ja kunniaa!!

Tässä oma työni haasteeseen

maanantai 1. syyskuuta 2025

Syyskuun Bingo

Onkohan tämä Bingo - johon pystyy vain suomalaiset?!
Siis Syyskuun kunniaksi "kansallisBINGO"

"Ääkköstellään" oikein kunnolla!

 
Kerro siis omalla tavallasi - sanaile/kuvaile - miten vain!
Mielenkiintoista nähdä/kuulla
millaisia mietteitä/tunteita Ääkköset herättää

Bingorivi suuntaan jos toiseen kelpaa,
vaakaan, pystyyn, vinoon
ja saa sitä BINGOilla useamman rivin
tai vaikka koko ruudukon
!

Itselle napsasti tuo vasen pystyrivi Ä - YÖ ja  ÖÖÄ
Ä-niinkuin ÄITI
Tämän kuun lopulla tulee 3-vuotta, kun äiti on asunut täällä lännessä.
Ennen hänen luokseen oli matkaa 6h ja nyt 6km.
Tämä on ollut hyvä ja muutaman kuukauden asumisen jälkeen
hän itsekin alkoi kotiutua ja tuntea kodikseen,
vaikka 11-vuotta kesti muuttopäätös!!

Aivan ihanaa kun voidaan tehdä tällaisia
pieniä luontoretkiä yhdessä useammin!
Geeneissähän mulla selvästi on tämä metsissä ja vedenäärellä viihtyminen.

Nauvoon menimme itseasissa ihan syystä, taidenäyttelyyn...
mutta siitä tulee oma postauksensa myöhemmin.
Matkalla riitti ihmeteltävää:
Paraisten The Huge -silta rakenteilla!

Nauvon satama, juuri savustetut lohet, M-E-R-I-!!!

Y-Ö niinkuin L
Välillä nämä hiitti-tunnit
sisältää merkillisiä lihaskunto-osuuksia.
Tuntiselite =korkean intensiteetin harjoitteet
eri lihasryhmille, välissä lyhyet palautukset

Käyhän ne tietty eri lihasryhmiin ja pitää yllä liikeratoja,
joita ei ehkä muutoin normiarjessa tulisi huomioitua. 

Miettinyt vaan, että pappani kääntyisi haudassaan,
kun näkisi ihmisten menevän sisäsalille 
hakkaamaan "pesäpallomaillla" boxia
ja 
kääntelemään traktorin renkaita ilman "järellistä" syytä!!
Onko siis järkee??

Ö-Ö-Ä = ÖTÖKKÄ
Niin monessa blogissa hienoja makrokuvia, 
joten onhan se minunkin käytävä opettelemaan.

Ja nyt jään jännällä odottamaan
ensikommentteja syyskuun BINGOsta!
Ja jatkoja tietty...
kun pääsen "tarkistelemaan" rivejänne
"huudettuanne" tuonne kommentti lootaan, että: "Bingo!"

Näitä on luettu ja tutkittu eniten

Keittiövempain

Eniten käytetty keittiövempain Kyllä se meillä on vaan vohvelirauta! Kolme erilaista niitä onkin kerääntynyt, joista  tämä vanhin taitaa sit...