Näytetään tekstit, joissa on tunniste Aapinen2024. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Aapinen2024. Näytä kaikki tekstit

perjantai 22. maaliskuuta 2024

Å-Ä-Ö

A-B-C-D-E-F-G-H-I-J-K-L-M-N-O-P-Q-R-S-T-U
V-W-X-Y-Z-Å-Ä-Ö

Melkeimpä haikeana postaan Aapisen viimeiset kirjaimet. 
Kansissa siis odottaa kaikki 29 kirjainta 
heinäkuisia 7v synttäreitä. 
KANSI kylläkin odottaa vielä tekijäänsä!!
Mikähän siihen sopisi?

Mutta isoin kiitos tästä kuuluu teille ihanille, kannustajille ja motivoijille
- sekä huikealle joukolle, joka innostui myös haasteesta.
Faceen on ilmestynyt toinen toistaan erilaisimmin teemoin olevaa "Aapista"
käsitöitä, musaa, "ameriikan ihmisiä", matkamuistoja, jopa elämänkertaa.... jne.
Huikean onnellinen ja ylpeä 
teistä kanssa Skräppäävistä!!



Ja aikaahan on vielä vaikka kuinka....reilu kuukausi Wappuun...
ehdit hyvin mukaan....

Itselläkin kutkuttelee vielä toiset aakkoset, mut ans kattoo kuin muijan käy...

 

tiistai 12. maaliskuuta 2024

X-Y-Z ja kasa aiempia skräppäilyjä

A-B-C... D-E-F...G-H-I...J-K-L
M-N-O... P-Q-R... S-T-U...V-W
X-Y-Z...

Aapiseen ei tuonut niinkään hankaluutta
"vierasperäiset" ja vähemmän suomenkielessä käytetyt kirjaimet
- vaan kuvien etsiminen niihin. 

Muistin kyllä, että on sitä hammasharjat suussakin joskus kuvia otettu, hih...
mutta milloin???
Ahkera kuvaaja tämä mummo. 

Tietoista on räpsiminen ollut, sillä aikeissa on alunperin ollut tehdä
jonkinmoiset muistoalbumit kullekin lapsenlapselle ja lapsille myös... 

Niistäkin yksi vielä työn alla.... vanhin ja nuorin saivat albuminsa 30-lahjaksi, 
mutta keskimmäinen taitaa saada vasta 4-kymppisenä. Klups....

Silloin ruuhkavuosina h-hetkissä mitään ehtinyt - nyt tämä puuha on niin kivaa omaa terapiaa, että eiköhän se viimeinenkin "Iisakin kirkko" sieltä joskus...
Jostain kumman syystä stansseja ja muutakin krääsää löytyy
todella paljon juuri lentokone ja kamera aiheissa.
 


Seikkailuistamme olen tavannut tehdä ihan paperikuva albumit muistoksi...
Varsinkin sen jälkeen, kun Vuodatus hukkasi kaikki kuvani vanhasta blogista
ja ensimmäiset digikuvat - joita tallenettiin cd-levyille
eivät myöskään pitkän päälle toimineet.
Paljon on hukattu, mutta paljon on onneksi jotain kautta saatu talteenkin.  

Valokuvat ovat kieltämättä aivan ihana tapa säilöä muistoja...

Makkarin vanhassa lipastossa on tämän verran muistoja....
yläkerran "kirjastossa" ei ihan yhtä paljon lisää...
mutta aikamoinen pino sielläkin...

Viimeisimmistä on vielä tekemättäkin -klups...
alkaako hiipua hiljalleen tämä harrastus, tai muuttaa muotoa...???



Jos sinä tippaakaan innostuit,
niin tulehan mukaan haasteeseen....
aikaa on vielä reilusti Wappuun saakka....
VAIN 29 aakkosta... mulla 3 viimeistä viimeistelyä vaille valmiit!!
Suuret luulot oli, että teen toisenkin sarjan... 
no - aloitan ainakin, mutta saa nähdä valmistuuko kaikki aakkoset!!


keskiviikko 21. helmikuuta 2024

V-W

A-B-C... D-E-F... G-H-I... J-K-L...
  M-N-O... P-Q-R... S-T-U... V-W

Villiä-vallotonta-vessassakin vauhdikasta wallattomuutta!

Kyllä kirjaimilla on vaan niin kiva leikkiä, 
 ja valokuvilla ja paperinsilpuilla....
Mä lienen parhaassa leikki-iässä...


ja ellet ole facessa- niin osallistua voit lähettämällä kuvat "kirjaimistasi"
 repo.pirjo (at) gmail.com

   

sunnuntai 18. helmikuuta 2024

S-T-U

 A-B-C... D-E-F... G-H-I…J-K-L...
  M-N-O... P-Q-R... S-T-U...

Aapis-Aakkos-Albumia tehdessä yhdistyy useampi lempijuttuni.
Aakkoset, valokuvat, muistot ja VÄRIT!!
Sivujen väri-ideat = korostukset (vai mitä ne sitten onkaan?)
olen napannut usein vaatteista tai jostain kuvasta "pomppaavasta" väristä.
Kortteja tehdessä pysyttelen usein aika samoissa väri- ja sävyvalinnoissa,
mutta valokuvien kera huomaan rohkeammin käyttäväni värejä.
Tavoitteena tietty se, että kuvat erottuisivat taustastaan.  

Tiistainen "Värittäjien" kokoontuminen on monella tapaa terapeuttinen.
Samanhenkiset näpertäjät kokoontuvat yhteen:
ideat ja motivaatio kasvaa toinen toistemme töistä.

Allaolevaa "sotkua" saimme viime tiistaina aikaan....
Tunnistatko millä puolen ja missä kohtaa pöytää minä olen istunut?

S-T-U... näin ne etenee...
Alkaa tuntua jo itsestäkin, että loppusuoralla ollaan.

Toiset aakkoset kutkuttaa ellei jo silmissä, niin mielessä ainakin...
ja pirskatti kun Sartsa sai aikaan jo kolmannenkin idean...

No - onneksi Wappuun on vielä rutkasti aikaa...
eli ennätät varsin mainiosti vielä mukaan...

ja ellet ole facessa- niin osallistua voit lähettämällä kuvat "kirjaimistasi"
 repo.pirjo (at) gmail.com

tiistai 13. helmikuuta 2024

P-Q-R

 A-B-C...

                        ...D-E-F
G-H-I...
                        …J-K-L
  M-N-O...
                        ...P-Q-R

Aapisen tekeminen on kyllä myös niin-niin hauska aikamatka.
Vuodet pomppii ees-sun-taa, ja kesästä talveen ja sisäiloista ulkoiloihin.
 Huomannut kuvista ittekin, että lapsilla on kyllä aina oltava tekemistä!

No - niinhän sitä ittelläkin aika kuluu, kun on jotain tekemistä 
- kuin vaikka nyt mulla tämä albumi...
Töistä tullessa sormet oikein syyhyää sen pariin...
ja ajatukset karkailee, että mitäs siihen-ja-siihen kirjaimeen voisikaan tulla?
Ei edes Q-kirjain aiheuttanut päänvaivaa
- se oli itseasiassa heti valmiina.
Jemmaan jäi vielä muutama muukin "kysely-juttu"

Mummolan omasta rannasta ja muiltakin lähirannoilta
olisi ollut kuvia vaikka kuinka...
Ne on aina olleet lasten kanssa mieluisia ajanviettopaikkoja.
Vesi- sehän se vetää puoleensa itseäkin, joten ihmekkös tuo...


Haaste löytyy Facen Skräppääjät ryhmästä
ja ellet ole facessa- niin osallistua voit lähettämällä kuvat "kirjaimistasi"
 repo.pirjo (at) gmail.com

Aikaa on vielä reilusti - Wappuun saakka
29.4.2024 klo 23.59 saakka 
Aion itsekin vielä ennättää tekemään toiset aakkoset
- joita en siis ole vielä edes aloittanut!!

keskiviikko 7. helmikuuta 2024

M-N-O

A-B-C...
                        ...D-E-F
G-H-I...
                       …J-K-L
  M-N-O...

Mukavia muistoja Muumimaailmasta

Naurua Nakupelle-sivun uskon aiheuttavan....


O, on jo muotona ovela
pähkäilyä hieman kyllä aiheutti... mutta mukavahan tästäkin tuli.

Pee pistikin pienen paineen päälle...
puolitiessä - putkahtanee pikemmiten....

Mulla siis työn alla "Aapinen" kouluun lähtevälle lapsenlapselle
muistoista mummolassa.

Ja haasteeseen tullut mukaan jo niin-niin monta osallistujaa
ja heidän töistään virinnyt lisää ihania ideoita!!

Eihän tässä meinaa "pöksyissään pysyä",
kun odottaa seuraavia oivalluksianne!!

KIITOS - tästä muodostui niin kutkuttavan hauska kevät YHDESSÄ skräpäten!!

HAASTE:
Löytyy Facesta
ja 
Aikaa on siis Wappuun saakka 30.4.2024 klo 23.59
 
29 Aakkosta Skräpättynä...

Facettomuus ei ole este osallistumiselle.
Sivuja voit lähettää mulle myös sähköpostiin 
repo.pirjo (at) gmail.com 
missä tahansa aakkosjärjestyksessä 
- liitän ne haasteeseen
ja pääset mukaan mukavan askartelupaketin arvontaan! 

Iloa ja mielekästä tekemistä helmikuuksi ja koko kevääksi
- ellei tätä, niin jotain muuta!!

perjantai 26. tammikuuta 2024

J-K-L

A-B-C...
                        ...D-E-F
G-H-I...
                       …J-K-L


Toissa kesäisen jalkahoidon muistaa ilman kuviakin tämä mummo.
Ihanat terapeutit suihki menemään pensselein, pipetein, sienin, harjoin ja pienin pehmein kätösin.
Parasta!!

Kuralan Kylämäki on ainakin isompien lasten kanssa
 ihan kävely-, pyöräilymatkan päässä.
2019 Aapisen saaja ei ollut vielä kahtakaan - niin mentiin autolla.
Jokakesäinen suosikki kohde - eläimet ❤️ !! 


Toinen vakikäyntikohde Mummolalomilla on
aina seikkailemaan kutsuvat Kuusiston linnanrauniot.
Viime kesänä sinne jaksoi parkkipailata n. kilsan matkan polkaista Aapisen saajan pikkuvelikin.
Nyt vasta kuvista huomaan, ettei kypäröitäkään riisuttu
- no sopivathan ne hyvin Ritareillekin, 
jotka parkkourasivat jo mallikkaasti lohkareilla ja kiviaidoilla. 


Aakkos-sivuja siis 3 lisää kouluun lähtevän lapsenlapsen ”Aapiseen”!
Muistoja mummolassa vietetyistä ajoista!

klikkaa ihmeessä mukaan, jos hiukankin kiinnostaa... aikaa Wappuun saakka!

tiistai 23. tammikuuta 2024

G-H-I

A-B-C...
                        ...D-E-F
G-H-I...
"Metsään meni" aakkostelun jatkot....
G-kirjainta sai hetkisen pohtiakin,
galleriaa jo hetken pähkäilin...
kunnes kuvagalleriasta pomppasi nämä Gasellit ilmoille 
ja SE OLI SIINÄ!! 
Monenmoisia kokkauskuvia olisi riittänyt enemmänkin
kuin tämä aukeama H ja I
On näemmä tämä mummo hyödyntänyt PALJON
ja jo vuosikausia "lapsityövoimaa"
Monenmoista räpelletty yhdessä keittiössä! 

Keittiö on kyllä tosi mieluinen paikka jälkikasvulle
-aina tulevat apuun ja ovat kyllä sellaisia "Pelle Pelottomia" kokeilijoita
 innovatiivisiä, kuten viime kesänä tuo Popparikanakin!
Jatkoonhan se meni -  kuulemma kotonakin!

I-sivulla tekstiä riittää. Kaisercraftin hauskalla keittiö-teksti leimasimella
leimailin koko taustan, ja joka sana muuten totta!!

joten mukaan lempihaasteeseeni
TryItOnTuesday2024/01/Add-some-text


Aakkos-sivuja siis 3 lisää  kouluun lähtevän lapsenlapsen ”Aapiseen”!
Muistoja mummolassa vietetyistä ajoista!

Näitä Aakkosia teen Facen Skräppääjät ryhmän haasteeseen
klikkaa ihmeessä mukaan, jos hiukankin kiinnostaa... aikaa Wappuun saakka!


maanantai 15. tammikuuta 2024

D-E-F

A-B-C.... 
                      ..... D-E-F
Näinhän ne aakkoset jatkuu
Hih - olen ihan hurahtanut tämän tekemiseen...
eilenkin piti ottaa yksi sivu äidin tykö matkaan "tilbehööreineen"
ja siellähän se sitten valmistuikin.
Jaksaa "kylässäkin" olla paremmin, kun on jotain tekemistä!!

Sushillakin käytiin - sinne en ottanut mukaan... maltoin jättää autoon!!


Mikä on Sinulla sellainen tekeminen, jota et malttaisi lopettaa lainkaan?

Toinen mulla on pyöräily - satulaan kun pääsee, niin ei malttaisi lopettaa...

Nyt kovimpien pakkasten aikaan tosin vain spinning-pyörän satulaan
- mutta kiva oli muistosivu tehdä kesäisistä pyöräilyistä pienimpien kanssakin.
Jo vain maastopyöräilijöitä on heistäkin kehkeytymässä.

Ja hei - "Facettomuus" ei ole mikään este,
jos innostut mukaan tähän Skräppäyshaasteeseen!!

Eli Wappuna 30.4.2024 klo 23.59 sinulla on 29 Aakkosta Skräpättynä...
niitä voit lähettää minulle sähköpostiin 
repo.pirjo (at) gmail.com 
missä tahansa aakkosjärjestyksessä 
- liitän ne haasteeseen
ja pääset mukaan mukavan askartelupaketin arvontaan, 

Iloa ja mielekästä tekemistä uuteen tammikuiseen viikkoosi!!

 

keskiviikko 10. tammikuuta 2024

A-B-C

Tässä onkin kulunut reilu vuosi, kun en ole saanut aikaan yhtään Skräppihaastetta
Siispä vuosi 2024 aloitellaan sillä!

Eikä ole kiire heittäytyä mukaan - vaikkapa ihan ensimmäistä kertaa.
Koska aikaa on koko kevät toteuttaa 29 sivuinen albumi, tai yksittäisiä töitä omien tarpeidesi ja isnpiraation mukaan.
Aihe, toteutustapa täysin vapaa!! Aivonystyröille pientä pohdittavaa, yksi sana joka kirjaimella... hih....

Kunhan Wappuna 30.4.2024 klo 23.59
olet "räpeltänyt" jokaisella kirjaimella Aaasta-Öööhön jonkin työn
ja ladannut sen tuonne facebookin Skräppääjät ryhmän
kirjain kansioihin. Jokaiselle kirjaimelle löytyy omansa.
Ja ellet ole facessa - niin lähetä "Aakkosesi" mulle sähköpostilla,
repo.pirjo (at) gmail. com. Liitän työsi haasteeseen ja osallistut arvontaan!

Itsekin olen päässyt jo alkuun... A-B-C verran....
töitä ei tarvitse tehdä aakkosjärjestyksessä... itselle nyt vain käynnistyi näin, mutta jatkuu kyllä ihan sikin-sokin... 
tai ainakin heikun-keikun...
Eli ei muuta, kuin lähde mukaan...
vaikket olisi koskaan ennen tehnyt valokuva-muistoja...
niin nyt voisi kokeilla - leikkimieltä unohtamatta!

Reisumuistoja mun "piti jatkaa"
ja jatkankin, mutta kännykän Joululomalaisten kuvia "siivotessa"  syntyi toinenkin idea = Aapinen.

Tänä vuonna kouluun lähtee jo neljäs lapsenlapsemme.

Täyttää sopivasti ennen koulun alkua 7-vuotta...
joten tästä valmistunee sekä synttärilahja,
että kouluun lähtöä tsemppaava muistoAAPINEN
mummolassa vietetyistä ajoista/lomista. 

Tämän C-työn liitän mukaan myös yhteen lempihaasteeseeni
TryItOnTuesday_2024/01/Winter-blues

Talven "Sinisiä hetkiä" - mukavia sellaisia toivottelen kaikille!!

Näitä on luettu ja tutkittu eniten

Keittiövempain

Eniten käytetty keittiövempain Kyllä se meillä on vaan vohvelirauta! Kolme erilaista niitä onkin kerääntynyt, joista  tämä vanhin taitaa sit...